بررسی تاثیر رتبه الکسا در سئو سایت

5 (100%) 2 votes

بررسی تاثیر رتبه الکسا در سئو سایت

آیا رتبه الکسا بر سئوی سایت و ورودی های گوگل اثری دارد؟

وقتی که به بررسی تاثیر رتبه الکسا در سئو سایت می پردازیم، با دو دیدگاه متقابل رو برو می شویم.

دیدگاه اول : بسیاری ‏از وب مسترها معتقدند که رتبه الکسا می تواند بر سئو و بهینه سازی سایت اثر بگذارد. آن ها تاثیر رتبه الکسا را در ‏سئوی سایت تایید کرده و آن را عاملی جهت بهینه سازی سایت می دانند.

دیدگاه دوم : اما در طرف مقابل برخی از مدیران ‏سایت ها معتقدند که رتبه الکسا تاثیری در بهینه سازی سایت ندارد. از آن جایی که استفاده از دیدگاه اول ‏زمینه را برای سوءاستفاده افرادی که در فضای مجازی بدنبال فرصت هستند فراهم نموده و فعالان در فضای ‏کسب و کارهای اینترنتی غالبا به دنبال ارتقا رتبه سایت خود هستند، در ادامه به بررسی دلایلی که گروه دوم ‏در ارائه دیدگاه خود دارند خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.‏

موتورهای جستجو از جمله گوگل الگوریتم های مختلفی مانند پاندا، پنگوئن و … را ایجاد کرده اند. این امر از ‏حساسیت بالای این موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها ناشی می شود. موتورهای جستجو برای آن ‏که از فریبکاری در دنیای مجازی جلوگیری کنند و همچنین بتوانند به وب سایت ها در بهینه سازی کمک ‏نمایند، از این الگوریتم ها استفاده می کنند. ‏

قاطعانه می توان گفت که اگر موتورهای جستجو از این الگوریتم ها استفاده نکنند، از اعتبارشان نزد کاربران ‏کاسته خواهد شد، زیرا در صورت عدم استفاده از الگوریتم ها سایت هایی که محتوای اسپم هم دارند در ‏اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. لذا از آن جایی که الکسا دقت کافی را برای برای تعیین میزان بازدیدکننده ‏های سایت ها ندارد و در واقع یک سیستم ناقص است، نمی تواند از فاکتورهایی باشد که گوگل در رتبه بندی ‏سایت ها از آن استفاده می کند.‏

در ادامه به بررسی نواقصی که در سیستم الکسا وجود دارد خواهیم پرداخت:‏

نواقص سیستم آمارگیر بازدید الکسا:

‏1- عدم ارائه آمار دقیق از بازدیدکنندگان سایت:

الکسا هیچ کدی بر روی سایت ها ندارد و همین امر موجب ‏می شود که نتواند آمار قیق بازدیدکنندگان را مشخص کند. در دیدگاه مثبت به تاثیر رتبه الکسا افراد بر این ‏باور هستند که سایتی که ورودی آن چندین برابر سایت های دیگر است، حتما رتبه بهتری را در گوگل به ‏خود اختصاص می دهد! در پاسخ به این افراد باید گفت که گوگل چگونه می خواهد متوجه این موضوع شود ‏در حالی که بین گوگل و هر موتور جستجوی دیگری با سیستم الکسا عملا ارتباطی وجود ندارد و گوگل تنها ‏ورودی هایی را از سایت ما قبول می کند که از طریق خود گوگل وارد آن شده باشند.‏

‏2- عدم توجه به بازدیدهای واقعی از یک سایت:

الکسا دارای یک تولبار است که هر کاربری که آن را نصب ‏کرده باشد، در آمار الکسا جای دارد. در واقع الکسا برای مشخص کردن رتبه سایت به بازدیدهای واقعی آن ‏توجهی ندارد و تنها رتبه سایت را براساس تعداد بازدید کنندگانی که تولبار الکسا نصب کرده اند آنالیز ‏می‎نماید. این درحالی است که ممکن است از 100 بازدید کننده سایت فقط 10 نفر از تولبار الکسا استفاده ‏کنند و این امر تفاوت فاحشی در آمار و رتبه بندی سایت خواهد داشت. ‏

نکته قابل توجه در اینجا می تواند این مورد باشد که خود الکسا گاها نمی تواند تمام ورودی های یک سایت را ‏متوجه شود پس چگونه می تواند آمار دقیقی از بازدیدهای یک سایت به ما ارائه کند.‏ از طرفی برای افزایش دقت در آمار بازدید الکسا بهتر است اکانت و اشتراک پولی سرویس های الکسا خریداری گردد.

‏3- عدم مقایسه صحیح میان وب سایت ها:

سیستم الکسا از طریق بازدیدکنندگانی که از تولبار الکسا استفاده ‏می کنند، میان وب سایت ها مقایسه انجام می دهد و این یک معیار سنجش نادرست می باشد زیرا ممکن ‏است دو سایت به طور میانگین دارای 100 بازدید باشند اما در سایت اول 80 بازدیدکننده از تولبار الکسا ‏استفاده کنند و در سایت دوم این تعداد 20 نفر باشد. بنابراین اگر یک موتور جستجو بخواهد از طریق ‏سیستم الکسا تعداد بازدیدکنندگان و در واقع رتبه سایت را قضاوت کند، باید سایت اول از رتبه بالاتری ‏برخوردار باشد، در صورتی که این دو سایت دارای آمار مشابه 100 بازدید هستند. بنابراین صرف استفاده ‏بازدیدکنندگان از سیستم الکسا نمی تواند معیار درستی برای مقایسه بین سایت ها باشد.‏

نتیجه گیری نهایی :

با توجه به مواردی که مطرح شد این امر محرز است که:

بهینه سازی سایت یا همان سئو، ارتباطی با رتبه یک ‏سایت در الکسا نداشته و موتورهای جستجو  به رتبه الکسا اهمیتی نمی دهند.

نمونه کارهای سئو :

لطفا نظر خود را ثبت نمایید

    • حاتمی
    • 04/08/2018
    پاسخ

    با سلام پاسخ سوالم رو گرفتم ممنون از مقاله خوب شما

      • doctorseo
      • 04/08/2018
      پاسخ

      خواهش میکنم دوست عزیز